Recensie: Invisible (VR serie)

In haar korte maar vruchtvolle leven, heeft virtual reality grote en opmerkzame stappen genomen in concerten, sport, outdoor- adventure belevingen en pixar achtig zogeheten ‘shorts’.

Zelden, heeft het een traditionele vorm gezien van gescripte series, die alom bekend zijn op televisie. Een nieuwe serie, “Invisible” van regisseur Doug Liman en het Virtual Reality bedrijf Jaunt, welke focust op 360 graden video content, zal hier verandering in brengen. De serie is uitgebracht op vele grote VR-headset systemen - waaronder Samsung’s Gear VR, Oculus Rift en de HTC Vive - en biedt vijf afleveringen van ongeveer zes minuten. Het volgt de episodische vorm van een netwerk prime-time soap, met de bijkomende plot twists, cliffhangers en - misschien wel het belangrijkste - het editen waar we gewend aan zijn. Daardoor komen het mainstream hollywood en 360 graden video content dichter bij elkaar dan ooit.

Een van de eerste 360 graden video series

Invisible gaat over de Ashlands, een mysterieuze familie die zijn mysteries en geheimen onthuld, toen de oudste in de familie stierf. Dat laat kleindochter Tatiana een familie-imperium na en wordt geconfronteerd met zowel een in raadsels gehulde oom als een ontluikende samenzwering over een superheld-achtige macht.

Maar het verhaal zal hier een stap terug moeten nemen, omdat de vraag ontstaat of een gescripte serie wel kan werken in door middel van 360 graden video in Virtual Reality. Liman heeft hiervoor vele technieken gebruikt die bekend zijn van TV en heeft er veel moeite in gestoken om bepaalde VR technieken te ontwijken, bijvoorbeeld teleportatie van locaties, daar kan duizeligheid van ontstaan.

Het resultaat? Een ervaring die een toegankelijke manier van een serie, met het traditionele gevoel van een televisie, zelfs met de opzwepende momenten die zowel visueel als narratief eruit spatten.

Invisible is ook opmerkelijk gezien de betrokkenen bij het project. Naast Liman, Condé Nast en Jaunt, heeft het zich ook geworteld in Silicon Valley, Hollywood en de New York media. “Niemand had enig idee hoe dit te werk zou gaan. Maar om die weg samen te vinden zou een mooie en spannende uitdaging zijn”.

Een tweede seizoen van Invisible is al gepland, terwijl Liman en Wallack ondertussen ook werken aan een nieuw VR project. Er is minstens één voordeel, van het werken met zo’n nieuw medium. “het is bevrijdend om met 360 graden video te werken, want niemand kan zeggen dat iets niet werkt, omdat er geen drempel is die zegt dat iets niet werkt” zei Wallack.

Zelf kunnen we niet zeggen dat elk van de episodes even makkelijk te volgen was. Maar toch gingen we het proberen. Want anders is virtual reality net zoals het echte leven, en wie dat nou kijken?